Wednesday, March 28, 2012

jANGAn sedih-sedih KawaN2ku..

hari ni aku terbaca satu artikel..dimana isinya tentang kesedihan..tentang dunia yg tdak perlu ditangisi.. kesedihan tu satu fitrah manusia...setiap manusia mengalami perasaan itu..
ada 2 jenis kesedihan..kesedihan di mana kita makin DEKAT dgnnya...dan kesedihan yg membuat kita makin JAUH denganNya.. tapi kemanakah kita ni nak meluahkan rasa hati tatkala kesedihan tu melanda??


kawan2..kwan2 prasan tak kita selalu bersedih tentang hal duniawi semata? hurm..ye..aku akui..aku pon menghadapi benda tu..then bila terbaca artikel tu..baru aku rasa mcm buang masa..benda yg terlalu kecil disedihkan..maybe itu salah satu tandanya seorang manusia itu punyai perasaan.. tapi bila fikir balik..patut ke kita sedih kerana hal dunia yg besar bagi kita tapi kecil sebenarnya di sisiNya..?

dalam 1 hadis sahih ade mengatakan: 

Seandainya nilai dunia ini disisi Allah sama nilainya dengan sayap seekor nyamuk, nescaya Allah tidak akan memberi mnum kepada orang kafir walau seteguk air pun.

Sheikhul Islam Ibnu Taimiyyah seorang ulama yang sangat masyur pernah mengatakan bahawa:
Mengingati Allah itu ibarat air kepada ikan,lihat keadaan ikan apabila berjauhan tanpa air.

Ibnu Qayyim Al Jauziyyah juga pernah mengatakan bahawa:
Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali gembira mengenali Allah.
Sakinah atau kebahagian adalah apabila kita merasa aman atas diri sendiri masa depan, keluarga dan kehidupan kita sendiri. Dan semua ini terhimpun dalam keimanan, redha terhadapa qadha' dan qadhar serta diiringi oleh sifat qana'ah dan sabar.
Oleh itu kita harus kembali kepada hakikat hidup yang sebenar, jadikanlah kesedihan itu sebagai ruang untuk kita meraih pahala daripadaNya dan bukannya kita lemparkan dan luahkan segala kesedihan kita semata-mata kerana dunia, kerana dunia ini terlalu kecil untuk ditangisi..
Wallahua'lam...




No comments:

Love ♥♥♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers